Zorgaanbieders kunnen informatie over jouw gezondheid elektronisch met elkaar delen en zo de kwaliteit van zorg verbeteren. Het delen van jouw medische gegevens mag trouwens alleen als dat nodig is voor jouw behandeling. Én dat mag alleen als jij daar vooraf toestemming voor hebt gegeven. Dat heet ‘opt-in’. Wil je niet dat jouw gegevens gedeeld worden? Geef dan in jouw toestemming ‘NEE’ aan. Dat heet ‘opt-out’. Je moet voor iedere zorgaanbieder zelf toestemming geven. Haal je bij twee verschillende apotheken medicijnen? Dan moet je bij allebei de apotheken toestemming geven.
Jouw huisarts deelt niet jouw hele dossier. Het deel van het dossier dat de huisarts deelt, heet de Professionele Samenvatting (ook wel ‘PS’). Daarin staat de belangrijkste actuele informatie over je gezondheid, zoals:
In het medicatiedossier bij jouw apotheker(s) staat informatie zoals:
Andere zorgaanbieders kunnen deze gegevens opvragen als dat nodig is voor je behandeling. Maar zij zien niet alle informatie. Zij zien alleen die informatie die zij nodig hebben en die past bij hun functie. Zo ziet bijvoorbeeld een arts op de huisartsenpost andere gegevens dan een apotheker.
Via Volgjezorg kun je toestemming regelen voor jouw huisarts en apotheken.
Jouw toestemming kun je op drie manieren regelen:
Lees altijd eerst de folder voordat je toestemming geeft.
Helaas zijn wij gesloten voor nieuwe patiënten.
Dit doen wij, omdat we aan onze maximale grootte zitten om goede patiëntenzorg te kunnen blijven geven. Wij hebben geen wachtlijst.
Zodra wij wel weer ruimte hebben voor nieuwe patiënten zullen we dit hierop de website aangeven. Er wordt een uitzondering gemaakt voor uitbreiding van het gezinsverband, zoals samenwonen met een al ingeschreven patiënt en pas geboren baby’s in het gezinsverband. Zij mogen telefonisch contact met ons opnemen.
Hebt u problemen met het vinden van een huisarts? Neem dan contact op met uw zorgverzekering.
U kunt uw uitslagen ook online bekijken. Online op uw telefoon of computer, waar u ook bent en wanneer u dat het beste uitkomt. U logt in op de beveiligde website van MijnGezondheid.net of de app MedGemak. Uw huisarts, verpleegkundig specialist of praktijkondersteuner schrijft een toelichting bij uw uitslagen. Hebt u nog vragen naar aanleiding van uw uitslag? Stuur dan een e-consult of bel met de praktijk.
Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.
U hebt een account nodig bij DigiD. Via onderstaande knop kunt u dit aanvragen bij de overheid.
Herhaalrecepten vraagt u zoveel als mogelijk online aan. Dit scheelt de praktijk tal van telefoontjes. Dit levert direct tijdwinst op voor onze praktijk.
Via MijnGezondheid.net is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:
– Laboratoriumuitslagen
– Lichamelijk onderzoek
– Toegangslogboek
– Verslaglegging
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten
– Actueel medicatieoverzicht
Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.